articol realizat de Munteanu Adrian Alin
Sfârşitul celui de-al Doilea Război Mondial a fost marcat de folosirea bombelor nucleare asupra celor două oraşe Hiroshima şi Nagasaki la data de 6 şi respectiv 9 august 1945. Acesta însă nu a adus cu sine liniştea mult aşteptată. La doisprezece ani de la încheierea războiului lumea încă se temea la auzul cuvântului “nuclear” realizând mintal conexiunea cu termenul “bombă”. Atât cursa înarmării dintre Statele Unite şi URSS cât şi cunoaşterea de dezvoltare a arsenalului nuclear în alte părţi ale lumii a făcut evident faptul că tensiunile au ajuns în vârf şi neîncrederea nu ar face altceva decât să conducă spre situaţii catastrofale[1].
Pe 8 decembrie 1953 preşedintele Statelor Unite ale Americii Dwight D. Eisenhower a
propus la Adunarea Generală a Organizaţiei Naţiunilor Unite crearea unei asociaţii cu rolul de a promova utilizarea paşnică a energiei nucleare şi care să încerce să se asigure că această energie nu va servi unor scopuri militare[2]. Propunerile lui Eisenhower au dus la crearea A.I.E.A. şi au contribuit la forma de cooperare internaţională în utilizarea civilă a energiei nucleare. El şi-a început discursul cu un avertisment sumbru semnalând faptul că armele pe bază de hidrogen sunt de sute de ori mai puternice decât au fost bombele care au distrus Hiroshima şi Nagasaki, în mărime şi varietate dezvoltarea de arme atomice fiind remarcabilă[3]. Eisenhower amintea de asemeni faptul că în Statele Unite armata, forţele aeriene cât şi marine sunt capabile de utilizarea puterii nucleare în scopuri militare, dar temutul secret al forţei nucleare se află şi în posesia Regatului Unit, Canadei dar şi a Uniunii Sovietice şi se va afla şi în posesia altor ţări, fapt pentru care această forţă trebuie folosită în scopuri constructive şi nu distructive, puterea paşnică a energiei atomice nefiind un vis de viitor, beneficiile ei fiind deja la îndemână (v. anexa.1)[4].
În septembrie 1954, Statele Unite au propus la Adunarea Generală O.N.U. crearea unei agenţii internaţionale care să preia materialul fisionabil, care ar putea fi utilizat pentru energie nucleară dar şi pentru arme nucleare, o agenţie care să poată juca rolul unei “bănci nucleare”. De asemenea au solicitat organizarea unei conferinţe ştiinţifice internaţionale cu privire la toate aspectele paşnice ale energiei nucleare. Până în noiembrie 1954 a devenit clar faptul că Uniunea Sovietică ar respinge orice custodie internaţională a materialului fisionabil, dar că nu s-ar opune înfiinţării unei agenţii de tranzacţii nucleare. Între 8 şi 20 august 1955 Organizaţia Naţiunilor Unite a ţinut Conferinţa Internaţională privind Utilizarea Paşnică a Energiei Atomice la Geneva, Elveţia.
Problema utilizării energiei atomice în scopuri paşnice a constituit unul dintre cele mai importante aspecte ale relaţiilor internaţionale în perioada postbelică, problemă căreia i-au fost consacrate ani de îndelungi şi controversate tratative diplomatice desfăşurate în cadrul şi în afara O.N.U. Crearea unei agenţii internaţionale pentru energie atomică reprezintă un succes al eforturilor depuse în vederea realizării colaborării între state în acest domeniu.
Statutul A.I.E.A. a fost elaborat de Conferinţa de la New York a 81 de state şi a fost aprobat la data de 23 Octombrie 1956 de Conferinţa privind Statutul Agenţiei Internaţionale pentru Energie Atomică care a fost organizată la sediul O.N.U. Statutul a intrat în vigoare pe data de 29 iulie 1957, iar prima Conferinţă generală a A.I.E.A. a avut loc la Viena (unde s-a stabilit şi sediul agenţiei), între 1 – 27 octombrie acelaşi an.
Statutul A.I.E.A. prevede că instituţia:
1. Acţionează conform obiectivelor şi principiilor adoptate de Organizaţia Naţiunilor Unite pentru favorizarea păcii şi colaborării internaţionale, conform politicii urmate de Organizaţia Naţiunilor Unite pentru realizarea unei dezarmări universale, bazate pe garanţii şi în conformitate cu orice acord încheiat ca urmare a acestei politici;
2. Stabileşte un control asupra folosirii produselor fisionabile speciale primite de agenţie, în sensul de a asigura ca aceste produse să servească numai în scopuri paşnice;
3. Repartizează resursele sale în aşa fel încât să asigure folosirea lor eficace şi în folosul bunăstării generale în toate regiunile lumii, ţinând cont de necesităţile speciale ale regiunilor slab dezvoltate(v. anexa.2).
În exercitarea funcţiilor sale, agenţia nu subordonează ajutorul pe care îl acordă membrilor săi unor condiţii politice, economice, militare sau altor condiţii incompatibile cu dispoziţiile prezentului statut[5].
A.I.E.A. ca organizaţie autonomă nu se află sub controlul direct al O.N.U. dar prezintă rapoarte anuale atât Adunării Generale a O.N.U. dar şi Consiliului de Securitate. Spre deosebire de majoritatea celorlalte agenţii internaţionale specializate, A.I.E.A. colaborează în majoritatea cazurilor cu Consiliul de Securitate, în timp ce celelalte trimit aceste rapoarte Consiliului Economic şi Social.
Principalele funcţii ale A.I.E.A. sunt: încurajarea şi asistarea de cercetare, dezvoltare şi practici de aplicare a energiei atomice în scopuri paşnice în întreaga lume, să se asigure că aceste activităţi asistate de agenţie nu sunt utilizate ulterior în scopuri pur militare şi să aplice măsuri de siguranţă pentru activităţi relevante la cererea statelor membre. În exercitarea funcţilor sale, agenţia îşi desfăşoară activităţile în conformitate cu scopurile şi principiile din Carta O.N.U. pentru promovarea păcii şi cooperării internaţionale, şi în conformitate cu politicile Organizaţiei Naţiunilor Unite pentru continuarea dezarmării din punctul de vedere al garanţiilor nucleare. Sistemul de garanţii conceput de agenţie este definit în principal prin articolul XII din statutul A.I.E.A[6].
Conferinţa generală este compusă din reprezentanţii tuturor celor 151 de state membre. Ea se organizează o dată pe an, de obicei în luna septembrie pentru a aproba măsurile organizatorice necesare bunei desfăşurări a activităţii agenţiei. Conferinţa generală are de asemenea rolul de a aproba candidatul desemnat în funcţia de director general şi de a cere rapoarte din partea Consiliului cu privire la aspectele prevăzute în Statut. Fiecare stat membru al A.I.E.A. dispune în cadrul Conferinţei generale de un singur vot[7]. Hotărârile cu privire la problemele bugetare, amendamentele la Statut, precum şi cele referitoare la lipsirea unui membru de privilegiile sale necesită o majoritate de două treimi din totalul celor prezenţi şi votanţi. Celelalte hotărâri se iau cu o majoritate simpla de voturi. Funcţia principală a conferinţei este de a servi ca un forum de dezbatere pe teme actuale şi politici.
Consiliului Guvernatorilor, este format din 35 de membrii din care 13 sunt desemnaţi de consiliu şi 22 aleşi de Conferinţa generală . Acesta are datoria de a urmări realizarea practică a sarcinilor A.I.E.A. Consiliul se întruneşte în general de 5 ori pe an : martie, iunie, înainte şi după ce are loc Conferinţa generală în septembrie, şi imediat dupa reuniunea Comitetului de Asistenţă Tehnică şi Cooperare din decembrie. În cadrul reuniunilor sale, consiliul de asemenea, examinează şi face recomandări către Conferinţa generală privind conturile A.I.E.A., programul, bugetul şi analizează cererile de aderare. Consiliul desemnează cei mai buni zece membrii în domeniul tehnologiei energiei atomice, iar restul de trei membri cei mai avansaţi din oricare din următoarele domenii care nu sunt reprezentate de primele zece[8].
Secretariatul Agenţiei Internaţionale pentru Energie Atomică desfăşoară anumite programe şi activităţi aprobate de Agenţia de elaborare a politicilor. Secretariatul este condus de Directorul General ce este numit în funcţie pentru un mandat de patru ani. Acesta este responsabil de întrevederile, organizarea şi funcţionarea personalului din cadrul Agenţiei.
Anumite birouri şi departamente se subordonează în mod direct Directorului General:
1) Secretariatul Organelor de Elaborare a Politicilor : Acest secretariat este responsabil cu impulsionarea Conferinţei Generale şi Consiliului Guvernatorilor pentru a îndeplini în mod eficient responsabilităţile lor statutare şi alte funcţii pe care le deţin şi să se asigure că toate şedinţele Organelor de Elaborare a Politicilor sunt efectuate eficient.
2) Biroul pentru Servicii de Supraveghere Internă: Acest birou a fost înfiinţat pentru a creşte capacitatea agenţiei de a efectua schimbări prin îmbunătăţirea practicilor din domeniul managementului şi sporirea responsabilităţilor.
3) Biroul de Relaţii Externe şi Politică de coordonare : Acest birou este responsabil de elaborarea şi coordonarea politicilor pentru toate domeniile programului Agenţiei Internaţionale de Energie Atomică şi să menţină un sistem eficient de relaţii cu statele membre, cu alte organe din cadrul Naţiunilor Unite, cu organizaţiile internaţionale şi cu societatea civilă.
4) Biroul Afacerilor Juridice: Biroul a fost înfiinţat pentru a asigura că aspectele juridice ale funcţiilor Agenţiei sunt abordate în mod adecvat. El oferă consultaţie pe probleme juridice legate de activitatea Agenţiei şi asistenţă pentru dezvoltarea legislaţiei în domeniul nuclear a statelor membre. Se asigură că există o abordare coordonată la probleme juridice comune sistemului Naţiunilor Unite. Agenţia are şase departamente, fiecare dintre ele este împărţit în secţiuni diferite şi condus de un Director General Adjunct (de Management, de Cooperare Tehnică, Energie Nucleară, Siguranţa Nucleară şi Securitate).
5) Departamentul de Cooperare Tehnică: Acest departament este responsabil de promovarea tehnologiei. Programul de Cooperare Tehnică este dezvoltat în comun de către Secretariat şi Statele Membre. Programul este pregătit, implementat şi evaluat în conformitate cu premisele statutului Agenţiei şi ale Strategiei de Cooperare Tehnică .
6) Departamentul de siguranţă şi securitate nucleară: Departamentul de siguranţă şi securitate nucleară al Secretariatului este responsabil de eforturile Agenţiei de a proteja oamenii şi mediul înconjurător de expunerea la radiaţii. Acesta constă în mai multe programe: Siguranţa instalaţiilor nucleare, gestionarea deşeurilor radioactive şi securitatea nucleară[9].
Potrivit Statutului agenţia urmăreşte să contribuie la sporirea rolului energiei atomice pentru industrie, agricultură şi medicină. Atribuţia principală a A.I.E.A. este de a încuraja şi înlesni dezvoltarea şi folosirea practică pe scară internaţională a energiei atomice în scopuri paşnice, precum şi cercetările ştiinţifice în această privinţă. Agenţia urmăreşte ca ajutorul pe care îl acordă statelor sub îndrumarea şi controlul său să nu fie utilizat în scopuri militare.
Puţine organizaţii fac exact ceea ce se aşteptau părinţii lor fondatori să facă şi Agenţia Internaţională pentru Energie Atomică nu reprezintă o excepţie. În practică însă succesul AIEA în a depista fraudele nucleare este distribuit oarecum inegal. În 1981, imediat dupa ce Israelul a bombardat reactorul irakian Osirak, inspectorul A.I.E.A. Roger Richter a explicat Congresului SUA cum Saddam a blocat accesul Agenţiei la instalaţii nucleare. După războiul din Golf din 1991, tot Irakul a stat la originile unui nou episod jenant pentru AIEA, atunci când inspectorii au dezvăluit existenţa unui program nuclear secret de anvergura.
Iar A.I.E.A. a descoperit abea recent faptul că Egiptul a derulat experimente nucleare neasigurate acum câteva decenii. În ciuda acestor eşecuri, în ultimii ani A.I.E.A. a scos la lumină o serie de nereguli. În 2002 inspectorii săi au descoperit intenţiile necinstite ale Coreii de Nord care avea să se retragă din Tratatul de Neproliferare Nucleară, iar în 2004 a tras semnalul de alarmă în legătură cu experimentele neasigurate derulate de Coreea de Sud în domeniul plutoniului şi al îmbogăţirii materialelor radioactive.
Cu toate că nu beneficiază mereu de informaţii performante şi sigure, în mod cert, Agenţia joacă şi va juca în continuare un rol vital în ceea ce priveşte siguranţa nucleară atât timp cât va beneficia de sprijinul Consiliului de Securitate al O.N.U.
ANEXE
ANEXA 1
Discursul “Atoms for Peace” din 8 decembrie 1953 al preşedintelui Statelor Unite ale Americii Dwight D. Eisenhower la Adunarea Generală a Organizaţiei Naţiunilor Unite.
Tuesday, 8 December 1953, 2:45 p.m.
General Assembly President: Mrs. Vijaya Lakshmi Pandit (India)
Madam President and Members of the General Assembly;
When Secretary General Hammarskjold's invitation to address the General Assembly reached me in Bermuda […]
In size and variety, the development of atomic weapons has been no less remarkable. The development has been such that atomic weapons have virtually achieved conventional status within our armed services. In the United States,the Army, the Navy, the Air Force and the Marine Corps are all capable of putting this weapon to military use.
But the dread secret and the fearful engines of atomic might are not ours alone.
In the first place, the secret is possessed by our friends and allies, the United Kingdom and Canada, whose scientific genius made a tremendous contribution to our original discoveries and the designs of atomic bombs.
The secret is also known by the Soviet Union. The Soviet Union has informed us that, over recent years, it has devoted extensive resources to atomic weapons. During this period the Soviet Union has exploded a series of atomic devices, including at least one involving thermo-nuclear reactions.
If at one time the United States possessed what might have been called a monopoly of atomic power, that monopoly ceased to exist several years ago.Therefore, although our earlier start has permitted us to accumulate what is today a great quantitative advantage, the atomic realities of today comprehend two facts of even greater significance. First, the knowledge now possessed by several nations will eventually be shared by others, possibly all others. […]
I therefore make the following proposal.
The governments principally involved, to the extent permitted by elementary prudence, should begin now and continue to make joint contributions from their stockpiles of normal uranium and fissionable materials to an international atomic energy agency. We would expect that such an agency would be set up under the aegis of the United Nations. The ratios of contributions, the procedures and other details would properly be within the scope of the "private conversations" I referred to earlier. […]
The atomic energy agency could be made responsible for the impounding,storage and protection of the contributed fissionable and other materials. The ingenuity of our scientists will provide special safe conditions under which such a bank of fissionable material can be made essentially immune to surprise seizure.
The more important responsibility of this atomic energy agency would be to devise methods whereby this fissionable material would be allocated to serve the peaceful pursuits of mankind. Experts would be mobilized to apply atomic energy to the needs of agriculture, medicine and other peaceful activities. A special purpose would be to provide abundant electrical energy in the power-starved areas of the world.
Thus the contributing Powers would be dedicating some of their strength to serve the needs rather than the fears of mankind. […]
Against the dark background of the atomic bomb, the United States does not wish merely to present strength, but also the desire and the hope for peace.The coming months will be fraught with fateful decisions. In this Assembly, in the capitals and military headquarters of the world, in the hearts of men everywhere, be they governed or governors, may they be the decisions which will lead this world out of fear and into peace.
To the making of these fateful decisions, the United States pledges before you, and therefore before the world, its determination to help solve the fearful atomic dilemma - to devote its entire heart and mind to finding the way by which the miraculous inventiveness of man shall not be dedicated to his death, but consecrated to his life.
I again thank representatives for the great honour they have done me in inviting me to appear before them and in listening to me so graciously.
ANEXA 2
Statutul A.I.E.A.
ARTICLE I: Establishment of the Agency
The Parties hereto establish an International Atomic Energy Agency (hereinafter referred to as "the Agency") upon the terms and conditions hereinafter set forth.
ARTICLE II: Objectives
The Agency shall seek to accelerate and enlarge the contribution of atomic energy to peace, health and prosperity throughout the world. It shall ensure, so far as it is able, that assistance provided by it or at its request or under its supervision or control is not used in such a way as to further any military purpose.
ARTICLE III: Functions
A. The Agency is authorized:
1. To encourage and assist research on, and development and practical application of, atomic energy for peaceful uses throughout the world; and, if requested to do so, to act as an intermediary for the purposes of securing the performance of services or the supplying of materials, equipment, or facilities by one member of the Agency for another; and to perform any operation or service useful in research on, or development or practical application of, atomic energy for peaceful purposes;
2. To make provision, in accordance with this Statute, for materials, services, equipment, and facilities to meet the needs of research on, and development and practical application of, atomic energy for peaceful purposes, including the production of electric power, with due consideration for the needs of the under-developed areas of the world;
3. To foster the exchange of scientific and technical information on peaceful uses of atomic energy;
4. To encourage the exchange of training of scientists and experts in the field of peaceful uses of atomic energy;
5. To establish and administer safeguards designed to ensure that special fissionable and other materials, services, equipment, facilities, and information made available by the Agency or at its request or under its supervision or control are not used in such a way as to further any military purpose; and to apply safeguards, at the request of the parties, to any bilateral or multilateral arrangement, or at the request of a State, to any of that State's activities in the field of atomic energy;
6. To establish or adopt, in consultation and, where appropriate, in collaboration with the competent organs of the United Nations and with the specialized agencies concerned, standards of safety for protection of health and minimization of danger to life and property (including such standards for labour conditions), and to provide for the application of these standards to its own operation as well as to the operations making use of materials, services, equipment, facilities, and information made available by the Agency or at its request or under its control or supervision; and to provide for the application of these standards, at the request of the parties, to operations under any bilateral or multilateral arrangements, or, at the request of a State, to any of that State's activities in the field of atomic energy;
7. To acquire or establish any facilities, plant and equipment useful in carrying out its authorized functions, whenever the facilities, plant, and equipment otherwise available to it in the area concerned are inadequate or available only on terms it deems unsatisfactory.
B. In carrying out its functions, the Agency shall:
1. Conduct its activities in accordance with the purposes and principles of the United Nations to promote peace and international co-operation, and in conformity with policies of the United Nations furthering the establishment of safeguarded worldwide disarmament and in conformity with any international agreements entered into pursuant to such policies;
2. Establish control over the use of special fissionable materials received by the Agency, in order to ensure that these materials are used only for peaceful purposes;
3. Allocate its resources in such a manner as to secure efficient utilization and the greatest possible general benefit in all areas of the world, bearing in mind the special needs of the under- developed areas of the world;
4. Submit reports on its activities annually to the General Assembly of the United Nations and, when appropriate, to the Security Council: if in connection with the activities of the Agency there should arise questions that are within the competence of the Security Council, the Agency shall notify the Security Council, as the organ bearing the main responsibility for the maintenance of international peace and security, and may also take the measures open to it under this Statute, including those provided in paragraph C of Article XII;
5. Submit reports to the Economic and Social Council and other organs of the United Nations on matters within the competence of these organs.
C. In carrying out its functions, the Agency shall not make assistance to members subject to any political, economic, military, or other conditions incompatible with the provisions of this Statute.
D. Subject to the provisions of this Statute and to the terms of agreements concluded between a State or a group of States and the Agency which shall be in accordance with the provisions of the Statute, the activities of the Agency shall be carried out with due observance of the sovereign rights of States.[…]
[1] Amity International Model UN Conference, IAEA – Background Guide AIMUN 2011.
[2]PILAT, J.F., PENDLEY, R.E., EBINGER, C.K., Eds, Atoms for Peace: An Analysis After Thirty Years, Westview Press, Boulder CO, 1985 p. 283 – 291.
[3] David Fischer, History of the International Atomic Energy Agency: the first forty years, Vienna : The Agency, 1997.
[4] http://www.iaea.org/About/atomsforpeace_speech.html.
[5] Cristian Popişteanu, Mic ghid al O.N.U. şi al instituţiilor specializate, Editura Politică, Bucureşti, 1964, p. 83.
[6] I.A.E.A., Inventory of International Nonproliferation Organizations and Regimes, Center for Nonproliferation Studies, p.1.
[7] Cristian Popişteanu, op.cit, p. 84.
[8] I.A.E.A., op.cit, p. 5
[9] Ibidem . p6.
Pe 8 decembrie 1953 preşedintele Statelor Unite ale Americii Dwight D. Eisenhower a
propus la Adunarea Generală a Organizaţiei Naţiunilor Unite crearea unei asociaţii cu rolul de a promova utilizarea paşnică a energiei nucleare şi care să încerce să se asigure că această energie nu va servi unor scopuri militare[2]. Propunerile lui Eisenhower au dus la crearea A.I.E.A. şi au contribuit la forma de cooperare internaţională în utilizarea civilă a energiei nucleare. El şi-a început discursul cu un avertisment sumbru semnalând faptul că armele pe bază de hidrogen sunt de sute de ori mai puternice decât au fost bombele care au distrus Hiroshima şi Nagasaki, în mărime şi varietate dezvoltarea de arme atomice fiind remarcabilă[3]. Eisenhower amintea de asemeni faptul că în Statele Unite armata, forţele aeriene cât şi marine sunt capabile de utilizarea puterii nucleare în scopuri militare, dar temutul secret al forţei nucleare se află şi în posesia Regatului Unit, Canadei dar şi a Uniunii Sovietice şi se va afla şi în posesia altor ţări, fapt pentru care această forţă trebuie folosită în scopuri constructive şi nu distructive, puterea paşnică a energiei atomice nefiind un vis de viitor, beneficiile ei fiind deja la îndemână (v. anexa.1)[4].
În septembrie 1954, Statele Unite au propus la Adunarea Generală O.N.U. crearea unei agenţii internaţionale care să preia materialul fisionabil, care ar putea fi utilizat pentru energie nucleară dar şi pentru arme nucleare, o agenţie care să poată juca rolul unei “bănci nucleare”. De asemenea au solicitat organizarea unei conferinţe ştiinţifice internaţionale cu privire la toate aspectele paşnice ale energiei nucleare. Până în noiembrie 1954 a devenit clar faptul că Uniunea Sovietică ar respinge orice custodie internaţională a materialului fisionabil, dar că nu s-ar opune înfiinţării unei agenţii de tranzacţii nucleare. Între 8 şi 20 august 1955 Organizaţia Naţiunilor Unite a ţinut Conferinţa Internaţională privind Utilizarea Paşnică a Energiei Atomice la Geneva, Elveţia.
Problema utilizării energiei atomice în scopuri paşnice a constituit unul dintre cele mai importante aspecte ale relaţiilor internaţionale în perioada postbelică, problemă căreia i-au fost consacrate ani de îndelungi şi controversate tratative diplomatice desfăşurate în cadrul şi în afara O.N.U. Crearea unei agenţii internaţionale pentru energie atomică reprezintă un succes al eforturilor depuse în vederea realizării colaborării între state în acest domeniu.
Statutul A.I.E.A. a fost elaborat de Conferinţa de la New York a 81 de state şi a fost aprobat la data de 23 Octombrie 1956 de Conferinţa privind Statutul Agenţiei Internaţionale pentru Energie Atomică care a fost organizată la sediul O.N.U. Statutul a intrat în vigoare pe data de 29 iulie 1957, iar prima Conferinţă generală a A.I.E.A. a avut loc la Viena (unde s-a stabilit şi sediul agenţiei), între 1 – 27 octombrie acelaşi an.
Statutul A.I.E.A. prevede că instituţia:
1. Acţionează conform obiectivelor şi principiilor adoptate de Organizaţia Naţiunilor Unite pentru favorizarea păcii şi colaborării internaţionale, conform politicii urmate de Organizaţia Naţiunilor Unite pentru realizarea unei dezarmări universale, bazate pe garanţii şi în conformitate cu orice acord încheiat ca urmare a acestei politici;
2. Stabileşte un control asupra folosirii produselor fisionabile speciale primite de agenţie, în sensul de a asigura ca aceste produse să servească numai în scopuri paşnice;
3. Repartizează resursele sale în aşa fel încât să asigure folosirea lor eficace şi în folosul bunăstării generale în toate regiunile lumii, ţinând cont de necesităţile speciale ale regiunilor slab dezvoltate(v. anexa.2).
În exercitarea funcţiilor sale, agenţia nu subordonează ajutorul pe care îl acordă membrilor săi unor condiţii politice, economice, militare sau altor condiţii incompatibile cu dispoziţiile prezentului statut[5].
A.I.E.A. ca organizaţie autonomă nu se află sub controlul direct al O.N.U. dar prezintă rapoarte anuale atât Adunării Generale a O.N.U. dar şi Consiliului de Securitate. Spre deosebire de majoritatea celorlalte agenţii internaţionale specializate, A.I.E.A. colaborează în majoritatea cazurilor cu Consiliul de Securitate, în timp ce celelalte trimit aceste rapoarte Consiliului Economic şi Social.
Principalele funcţii ale A.I.E.A. sunt: încurajarea şi asistarea de cercetare, dezvoltare şi practici de aplicare a energiei atomice în scopuri paşnice în întreaga lume, să se asigure că aceste activităţi asistate de agenţie nu sunt utilizate ulterior în scopuri pur militare şi să aplice măsuri de siguranţă pentru activităţi relevante la cererea statelor membre. În exercitarea funcţilor sale, agenţia îşi desfăşoară activităţile în conformitate cu scopurile şi principiile din Carta O.N.U. pentru promovarea păcii şi cooperării internaţionale, şi în conformitate cu politicile Organizaţiei Naţiunilor Unite pentru continuarea dezarmării din punctul de vedere al garanţiilor nucleare. Sistemul de garanţii conceput de agenţie este definit în principal prin articolul XII din statutul A.I.E.A[6].
Conferinţa generală este compusă din reprezentanţii tuturor celor 151 de state membre. Ea se organizează o dată pe an, de obicei în luna septembrie pentru a aproba măsurile organizatorice necesare bunei desfăşurări a activităţii agenţiei. Conferinţa generală are de asemenea rolul de a aproba candidatul desemnat în funcţia de director general şi de a cere rapoarte din partea Consiliului cu privire la aspectele prevăzute în Statut. Fiecare stat membru al A.I.E.A. dispune în cadrul Conferinţei generale de un singur vot[7]. Hotărârile cu privire la problemele bugetare, amendamentele la Statut, precum şi cele referitoare la lipsirea unui membru de privilegiile sale necesită o majoritate de două treimi din totalul celor prezenţi şi votanţi. Celelalte hotărâri se iau cu o majoritate simpla de voturi. Funcţia principală a conferinţei este de a servi ca un forum de dezbatere pe teme actuale şi politici.
Consiliului Guvernatorilor, este format din 35 de membrii din care 13 sunt desemnaţi de consiliu şi 22 aleşi de Conferinţa generală . Acesta are datoria de a urmări realizarea practică a sarcinilor A.I.E.A. Consiliul se întruneşte în general de 5 ori pe an : martie, iunie, înainte şi după ce are loc Conferinţa generală în septembrie, şi imediat dupa reuniunea Comitetului de Asistenţă Tehnică şi Cooperare din decembrie. În cadrul reuniunilor sale, consiliul de asemenea, examinează şi face recomandări către Conferinţa generală privind conturile A.I.E.A., programul, bugetul şi analizează cererile de aderare. Consiliul desemnează cei mai buni zece membrii în domeniul tehnologiei energiei atomice, iar restul de trei membri cei mai avansaţi din oricare din următoarele domenii care nu sunt reprezentate de primele zece[8].
Secretariatul Agenţiei Internaţionale pentru Energie Atomică desfăşoară anumite programe şi activităţi aprobate de Agenţia de elaborare a politicilor. Secretariatul este condus de Directorul General ce este numit în funcţie pentru un mandat de patru ani. Acesta este responsabil de întrevederile, organizarea şi funcţionarea personalului din cadrul Agenţiei.
Anumite birouri şi departamente se subordonează în mod direct Directorului General:
1) Secretariatul Organelor de Elaborare a Politicilor : Acest secretariat este responsabil cu impulsionarea Conferinţei Generale şi Consiliului Guvernatorilor pentru a îndeplini în mod eficient responsabilităţile lor statutare şi alte funcţii pe care le deţin şi să se asigure că toate şedinţele Organelor de Elaborare a Politicilor sunt efectuate eficient.
2) Biroul pentru Servicii de Supraveghere Internă: Acest birou a fost înfiinţat pentru a creşte capacitatea agenţiei de a efectua schimbări prin îmbunătăţirea practicilor din domeniul managementului şi sporirea responsabilităţilor.
3) Biroul de Relaţii Externe şi Politică de coordonare : Acest birou este responsabil de elaborarea şi coordonarea politicilor pentru toate domeniile programului Agenţiei Internaţionale de Energie Atomică şi să menţină un sistem eficient de relaţii cu statele membre, cu alte organe din cadrul Naţiunilor Unite, cu organizaţiile internaţionale şi cu societatea civilă.
4) Biroul Afacerilor Juridice: Biroul a fost înfiinţat pentru a asigura că aspectele juridice ale funcţiilor Agenţiei sunt abordate în mod adecvat. El oferă consultaţie pe probleme juridice legate de activitatea Agenţiei şi asistenţă pentru dezvoltarea legislaţiei în domeniul nuclear a statelor membre. Se asigură că există o abordare coordonată la probleme juridice comune sistemului Naţiunilor Unite. Agenţia are şase departamente, fiecare dintre ele este împărţit în secţiuni diferite şi condus de un Director General Adjunct (de Management, de Cooperare Tehnică, Energie Nucleară, Siguranţa Nucleară şi Securitate).
5) Departamentul de Cooperare Tehnică: Acest departament este responsabil de promovarea tehnologiei. Programul de Cooperare Tehnică este dezvoltat în comun de către Secretariat şi Statele Membre. Programul este pregătit, implementat şi evaluat în conformitate cu premisele statutului Agenţiei şi ale Strategiei de Cooperare Tehnică .
6) Departamentul de siguranţă şi securitate nucleară: Departamentul de siguranţă şi securitate nucleară al Secretariatului este responsabil de eforturile Agenţiei de a proteja oamenii şi mediul înconjurător de expunerea la radiaţii. Acesta constă în mai multe programe: Siguranţa instalaţiilor nucleare, gestionarea deşeurilor radioactive şi securitatea nucleară[9].
Potrivit Statutului agenţia urmăreşte să contribuie la sporirea rolului energiei atomice pentru industrie, agricultură şi medicină. Atribuţia principală a A.I.E.A. este de a încuraja şi înlesni dezvoltarea şi folosirea practică pe scară internaţională a energiei atomice în scopuri paşnice, precum şi cercetările ştiinţifice în această privinţă. Agenţia urmăreşte ca ajutorul pe care îl acordă statelor sub îndrumarea şi controlul său să nu fie utilizat în scopuri militare.
Puţine organizaţii fac exact ceea ce se aşteptau părinţii lor fondatori să facă şi Agenţia Internaţională pentru Energie Atomică nu reprezintă o excepţie. În practică însă succesul AIEA în a depista fraudele nucleare este distribuit oarecum inegal. În 1981, imediat dupa ce Israelul a bombardat reactorul irakian Osirak, inspectorul A.I.E.A. Roger Richter a explicat Congresului SUA cum Saddam a blocat accesul Agenţiei la instalaţii nucleare. După războiul din Golf din 1991, tot Irakul a stat la originile unui nou episod jenant pentru AIEA, atunci când inspectorii au dezvăluit existenţa unui program nuclear secret de anvergura.
Iar A.I.E.A. a descoperit abea recent faptul că Egiptul a derulat experimente nucleare neasigurate acum câteva decenii. În ciuda acestor eşecuri, în ultimii ani A.I.E.A. a scos la lumină o serie de nereguli. În 2002 inspectorii săi au descoperit intenţiile necinstite ale Coreii de Nord care avea să se retragă din Tratatul de Neproliferare Nucleară, iar în 2004 a tras semnalul de alarmă în legătură cu experimentele neasigurate derulate de Coreea de Sud în domeniul plutoniului şi al îmbogăţirii materialelor radioactive.
Cu toate că nu beneficiază mereu de informaţii performante şi sigure, în mod cert, Agenţia joacă şi va juca în continuare un rol vital în ceea ce priveşte siguranţa nucleară atât timp cât va beneficia de sprijinul Consiliului de Securitate al O.N.U.
ANEXE
ANEXA 1
Discursul “Atoms for Peace” din 8 decembrie 1953 al preşedintelui Statelor Unite ale Americii Dwight D. Eisenhower la Adunarea Generală a Organizaţiei Naţiunilor Unite.
Tuesday, 8 December 1953, 2:45 p.m.
General Assembly President: Mrs. Vijaya Lakshmi Pandit (India)
Madam President and Members of the General Assembly;
When Secretary General Hammarskjold's invitation to address the General Assembly reached me in Bermuda […]
In size and variety, the development of atomic weapons has been no less remarkable. The development has been such that atomic weapons have virtually achieved conventional status within our armed services. In the United States,the Army, the Navy, the Air Force and the Marine Corps are all capable of putting this weapon to military use.
But the dread secret and the fearful engines of atomic might are not ours alone.
In the first place, the secret is possessed by our friends and allies, the United Kingdom and Canada, whose scientific genius made a tremendous contribution to our original discoveries and the designs of atomic bombs.
The secret is also known by the Soviet Union. The Soviet Union has informed us that, over recent years, it has devoted extensive resources to atomic weapons. During this period the Soviet Union has exploded a series of atomic devices, including at least one involving thermo-nuclear reactions.
If at one time the United States possessed what might have been called a monopoly of atomic power, that monopoly ceased to exist several years ago.Therefore, although our earlier start has permitted us to accumulate what is today a great quantitative advantage, the atomic realities of today comprehend two facts of even greater significance. First, the knowledge now possessed by several nations will eventually be shared by others, possibly all others. […]
I therefore make the following proposal.
The governments principally involved, to the extent permitted by elementary prudence, should begin now and continue to make joint contributions from their stockpiles of normal uranium and fissionable materials to an international atomic energy agency. We would expect that such an agency would be set up under the aegis of the United Nations. The ratios of contributions, the procedures and other details would properly be within the scope of the "private conversations" I referred to earlier. […]
The atomic energy agency could be made responsible for the impounding,storage and protection of the contributed fissionable and other materials. The ingenuity of our scientists will provide special safe conditions under which such a bank of fissionable material can be made essentially immune to surprise seizure.
The more important responsibility of this atomic energy agency would be to devise methods whereby this fissionable material would be allocated to serve the peaceful pursuits of mankind. Experts would be mobilized to apply atomic energy to the needs of agriculture, medicine and other peaceful activities. A special purpose would be to provide abundant electrical energy in the power-starved areas of the world.
Thus the contributing Powers would be dedicating some of their strength to serve the needs rather than the fears of mankind. […]
Against the dark background of the atomic bomb, the United States does not wish merely to present strength, but also the desire and the hope for peace.The coming months will be fraught with fateful decisions. In this Assembly, in the capitals and military headquarters of the world, in the hearts of men everywhere, be they governed or governors, may they be the decisions which will lead this world out of fear and into peace.
To the making of these fateful decisions, the United States pledges before you, and therefore before the world, its determination to help solve the fearful atomic dilemma - to devote its entire heart and mind to finding the way by which the miraculous inventiveness of man shall not be dedicated to his death, but consecrated to his life.
I again thank representatives for the great honour they have done me in inviting me to appear before them and in listening to me so graciously.
ANEXA 2
Statutul A.I.E.A.
ARTICLE I: Establishment of the Agency
The Parties hereto establish an International Atomic Energy Agency (hereinafter referred to as "the Agency") upon the terms and conditions hereinafter set forth.
ARTICLE II: Objectives
The Agency shall seek to accelerate and enlarge the contribution of atomic energy to peace, health and prosperity throughout the world. It shall ensure, so far as it is able, that assistance provided by it or at its request or under its supervision or control is not used in such a way as to further any military purpose.
ARTICLE III: Functions
A. The Agency is authorized:
1. To encourage and assist research on, and development and practical application of, atomic energy for peaceful uses throughout the world; and, if requested to do so, to act as an intermediary for the purposes of securing the performance of services or the supplying of materials, equipment, or facilities by one member of the Agency for another; and to perform any operation or service useful in research on, or development or practical application of, atomic energy for peaceful purposes;
2. To make provision, in accordance with this Statute, for materials, services, equipment, and facilities to meet the needs of research on, and development and practical application of, atomic energy for peaceful purposes, including the production of electric power, with due consideration for the needs of the under-developed areas of the world;
3. To foster the exchange of scientific and technical information on peaceful uses of atomic energy;
4. To encourage the exchange of training of scientists and experts in the field of peaceful uses of atomic energy;
5. To establish and administer safeguards designed to ensure that special fissionable and other materials, services, equipment, facilities, and information made available by the Agency or at its request or under its supervision or control are not used in such a way as to further any military purpose; and to apply safeguards, at the request of the parties, to any bilateral or multilateral arrangement, or at the request of a State, to any of that State's activities in the field of atomic energy;
6. To establish or adopt, in consultation and, where appropriate, in collaboration with the competent organs of the United Nations and with the specialized agencies concerned, standards of safety for protection of health and minimization of danger to life and property (including such standards for labour conditions), and to provide for the application of these standards to its own operation as well as to the operations making use of materials, services, equipment, facilities, and information made available by the Agency or at its request or under its control or supervision; and to provide for the application of these standards, at the request of the parties, to operations under any bilateral or multilateral arrangements, or, at the request of a State, to any of that State's activities in the field of atomic energy;
7. To acquire or establish any facilities, plant and equipment useful in carrying out its authorized functions, whenever the facilities, plant, and equipment otherwise available to it in the area concerned are inadequate or available only on terms it deems unsatisfactory.
B. In carrying out its functions, the Agency shall:
1. Conduct its activities in accordance with the purposes and principles of the United Nations to promote peace and international co-operation, and in conformity with policies of the United Nations furthering the establishment of safeguarded worldwide disarmament and in conformity with any international agreements entered into pursuant to such policies;
2. Establish control over the use of special fissionable materials received by the Agency, in order to ensure that these materials are used only for peaceful purposes;
3. Allocate its resources in such a manner as to secure efficient utilization and the greatest possible general benefit in all areas of the world, bearing in mind the special needs of the under- developed areas of the world;
4. Submit reports on its activities annually to the General Assembly of the United Nations and, when appropriate, to the Security Council: if in connection with the activities of the Agency there should arise questions that are within the competence of the Security Council, the Agency shall notify the Security Council, as the organ bearing the main responsibility for the maintenance of international peace and security, and may also take the measures open to it under this Statute, including those provided in paragraph C of Article XII;
5. Submit reports to the Economic and Social Council and other organs of the United Nations on matters within the competence of these organs.
C. In carrying out its functions, the Agency shall not make assistance to members subject to any political, economic, military, or other conditions incompatible with the provisions of this Statute.
D. Subject to the provisions of this Statute and to the terms of agreements concluded between a State or a group of States and the Agency which shall be in accordance with the provisions of the Statute, the activities of the Agency shall be carried out with due observance of the sovereign rights of States.[…]
[1] Amity International Model UN Conference, IAEA – Background Guide AIMUN 2011.
[2]PILAT, J.F., PENDLEY, R.E., EBINGER, C.K., Eds, Atoms for Peace: An Analysis After Thirty Years, Westview Press, Boulder CO, 1985 p. 283 – 291.
[3] David Fischer, History of the International Atomic Energy Agency: the first forty years, Vienna : The Agency, 1997.
[4] http://www.iaea.org/About/atomsforpeace_speech.html.
[5] Cristian Popişteanu, Mic ghid al O.N.U. şi al instituţiilor specializate, Editura Politică, Bucureşti, 1964, p. 83.
[6] I.A.E.A., Inventory of International Nonproliferation Organizations and Regimes, Center for Nonproliferation Studies, p.1.
[7] Cristian Popişteanu, op.cit, p. 84.
[8] I.A.E.A., op.cit, p. 5
[9] Ibidem . p6.
0 Response to " Agenţia Internaţională pentru Energie Atomică (A.I.E.A.) "
Trimiteți un comentariu